Met het groeiende succes van emailmarketingcampagnes is e-mailmarketing voor veel bedrijven een essentieel onderdeel van hun marketingcampagne geworden. Wellicht heb je al een e-mailmarketing strategie opgezet of misschien sta je op het punt om deze te implementeren. Ik neem je graag mee in de veelvoorkomende fouten die ondernemers maken in e-mailmarketing en natuurlijk vertel ik je ook hoe je het wél moet doen.
Fouten in je e-mailmarketing
Of het nu gaat om een verbroken link, een spelfout, of het ergste van alles, het sturen van een e-mail naar de verkeerde doelgroep; een fout gegaan e-mail is nooit goed voor een merk. Dus hoe kan je tegenslagen in zo’n belangrijk deel van je bereik en bedrijf voorkomen?
1. Beginnen zonder plan
Deze fout is niet zo vanzelfsprekend, maar is erg belangrijk om te vermijden. Zoals de meeste zaken begint het behalen van resultaten met een solide plan en dit geldt met name voor e-mailmarketingcampagnes. Begin met het vaststellen van alle belangrijke data of evenementen die je bedrijf het hele jaar door organiseert. Dit kan fondsenwerving zijn, verkopen, productlanceringen, sponsoring van evenementen, etc. Gebruik deze gelegenheden als de belangrijkste mijlpalen in je e-mailmarketing.
De volgende stap in de planning zou moeten zijn om de rest van je e-mails in te vullen met content die je regelmatig met je klanten wilt delen. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit informatieve blogposts, tips en adviezen of nieuws uit de branche.
2. Je publiek niet kennen
Een goed begrip van je doelgroep is essentieel. Als je dit niet doet, dan kan je de verkeerde informatie naar de verkeerde persoon of groep sturen. Dit kan uiteindelijk leiden tot verlies van geloofwaardigheid en betrokkenheid van je bedrijf. Het idee is om je gewenste doelgroep te onderzoeken en persona’s te ontwikkelen voor elk type klant of koper. Nadat je dit hebt gedaan en de verschillen binnen je doelgroep begrijpt, kan je beginnen met het maken van strategische groepen en e-maillijsten. De verschillende e-maillijsten maken het mogelijk specifieke inhoud te verzenden naar specifieke groepen. Logischerwijs werkt dit conversie verhogend.
3. Gebruik van slechte onderwerpregels en verwarrende e-mailinhoud
Niets laat een e-mail vaker ongeopend als een slechte onderwerpregel.
Niemand wil tijd spenderen aan het uitvogelen waar een e-mail over gaat. Dit probleem is vrij eenvoudig op te lossen door het onderwerp duidelijk te houden, verschillende onderwerpregels te testen en kijken welke e-mails een betere openingsrate hebben. Het tracken van de betrokkenheid is de beste indicatie van de reacties van je (gesegmenteerde) lijsten.
Om ervoor te zorgen dat je inhoud altijd fris en makkelijk te begrijpen blijft, kan je ook gebruikmaken van de templates die de mailingprogramma’s aanbieden. Zorg er hiernaast voor dat je mooie, interessante en/of fascinerende afbeeldingen gebruikt met call-to-actions en links die je lezer doorsturen naar je gewenste content. Gebruik van voldoende witruimte brengt hiernaast overzicht aan in je e-mail. Gebruik daarentegen niet meer dan één tot twee regels witruimte tussen de contentblokken in.
4. Een call-to-action achterwege laten
Een duidelijke call-to-action (CTA) is waar het bij e-mailmarketingcampagnes om gaat.
CTA’s geven je lezer een specifieke actie die ze moeten ondernemen na het lezen van je e-mail. Link je bijvoorbeeld naar een landingspagina om hier feedback van leden te verzamelen? Of deel je een link naar een evenement om aanmeldingen te krijgen? Zonder een CTA loop je het risico dat je e-mail snel vergeten wordt. Zorg er dus voor dat je altijd iets aan je e-mail toevoegt dat de betrokkenheid van de lezer verhoogt. Vergeet uiteraard niet om de resultaten bij te houden.
Idealiter plaats je een CTA aan het einde van je e-mail, maar je kan deze ook op strategische plekken door je hele mail heen plaatsen om de conversie te bevorderen. Je kan je lezer ook aanmoedigen om een formulier in te vullen voor extra downloads of om contact op te nemen voor meer informatie over een dienst of product.
5. Niet persoonlijk zijn
Als je e-mail niet persoonlijk is, dan kan deze al snel afstandelijk aanvoelen en hiermee dus niet interessant voor je lezer. Alhoewel het soms wat meer tijd en moeite kost om je e-mail een persoonlijke touch te geven, is dit wel zeker de moeite waard. Niet alleen breken gepersonaliseerde berichten het e-mailijs, ze leveren ook meer relevante en nuttige informatie wat weer beloond wordt met een hogere betrokkenheid vanuit je lezer.
De beste manier om je mails te personaliseren is door een e-mailprogramma te gebruiken. Direct nadat iemand zich abonneert op je nieuwsbrief wordt er automatisch een e-mail gestuurd met een gepersonaliseerde aanhef. Hierna komt deze persoon in je salesfunnel terecht.
Over het algemeen wil je je richten op de pijnpunten van je (potentiële) klant. Als je je data goed analyseert en deze weer in je voordeel gebruikt met nieuwe gepersonaliseerde e-mails, dan verhoog je je kansen op conversie.
6. Analyse negeren
Het heeft weinig zin om alle beschikbare en geweldige tools voor het tracken van je e-mailcampagne te gebruiken als je niet van plan bent om ze regelmatig in te zetten. Het blijvend analyseren is de enige manier om de vaart erin te houden en je strategieën te verbeteren.
Zorg er in de eerste plaats voor dat je boven op je data blijft zitten. Gebruik deze informatie om wijzigingen door te voeren en blijf continu focussen op wat wel en wat niet werkt.
Na verloop van tijd ga je je doelgroep beter begrijpen en kan je je gaan focussen op hogere betrokkenheid vanuit je lezers. Waar je je eerst vooral focuste op een hoge openingsrate van je e-mails, kan je je nu gaan richten op het omzetten van betrokkenheid naar conversies.
7. E-mails op het verkeerde moment verzenden
Dit lijkt misschien onbelangrijk, maar het moment waarop je je e-mail verstuurd kan een groot verschil maken in je resultaten.
Vooral in B2B e-mailcampagnes leiden de ontvangers vaak een druk leven. Ze hebben een bedrijf te runnen en hebben weinig tijd voor onbelangrijke e-mails. Timing speelt een grote rol in het bereiken, het aangaan van het eerste contact en de follow-up met deze ontvangers. Als je een internationale e-maillijst hebt, wordt dit nog veel lastiger in verband met verschillende tijdzones.
Gelukkig kan automatisering je veel werk uit handen nemen. Je kan herinneringen instellen en e-maillijsten met planningen maken. Als je de e-mail vooraf klaarzet, kan je zelfs met de juiste knowhow de e-mail op bepaalde tijden naar de juiste mensen laten versturen.
Meer inspanning levert meer succes op
Een succesvolle e-mailcampagne is veel meer dan alleen goede content en kleurrijke afbeeldingen.
Met tijd en ervaring merk je op een gegeven moment wat een betere respons rate oplevert. Het gebruik van een e-mailprogramma kan je helpen om structuur aan te brengen in je e-mails en hiermee je respons rate te verhogen. Je kan zelf veel doen om je te onderscheiden van alle concurrerende mails die dagelijks de inbox van je potentiële klant overspoelen. Het vereist alleen een zorgvuldige planning en een gedetailleerd beheer van je campagne. Des te meer tijd en moeite je erin steekt, des te hoger zal je rendement zijn.
Tijdens het perfectioneren van je e-mailmarketingcampagne zal je altijd wat obstakels tegenkomen. Overwin deze en leer ervan. Onthoud dat deze 7 veel voorkomende e-mailfouten je alvast een goede voorsprong geven!
Meer lezen?
Wil je graag meer tips? Bekijk dan ook mijn andere blogs of volg mij via Instagram.