Eén van de mooie aspecten van websites is dat ze niet gebouwd worden met stenen. Websites veranderen en evolueren samen met je business.
Als je begint met de vormgeving van een nieuwe website dan zijn er een paar belangrijke dingen die je moet doen voordat je start met de bouw van je website om zowel de kwaliteit van de website als de efficiency van het webbouwen te verhogen. Met andere woorden; denk goed na over onderstaand lijstje om jezelf veel tijd te besparen!
Wat moet je doen voordat je start met de bouw van je website?
Onderstaande 6 tips raad ik iedere ondernemer aan. Of je nu een freelancer of blogger bent of een eigen business hebt; een goede voorbereiding is het halve werk.
1. Ken het doel van je website
Waarom heb je een website nodig? Wat hoop je ermee te bereiken?
Er is geen ‘goed’ antwoord op deze vraag. Desondanks is het belangrijk dat JIJ het antwoord op deze vraag wél weet en duidelijk de doelen van je website voor ogen hebt.
Hier zijn een paar mogelijke doelen, waarvan jouw website er meerdere kan hebben:
- Promoten van je merk
- Verkopen van producten
- Verkopen van je diensten
- Laten groeien van je mailinglijst
- Bieden van informatie
- Laten groeien van je klantenbestand
- Connecten met samenwerkingspartners
2. Kies de juiste webhosting
Ondanks dat het mogelijk is om je website en domein te verhuizen naar een ander platform, kan dit best een tijdrovend klusje zijn. Het is hierom goed om onderzoek te doen en je domein te laten registeren bij een platform waar je in de (nabije) toekomst ook wilt blijven.
Zelf ben ik geregistreerd bij Vimexx en dit adviseer ik mijn klanten ook. Vimexx heeft een goede en snelle supportafdeling en zelf heb ik nog nooit last gehad van down time op mijn website noch mijn webmail. Hiernaast was Vimexx ook de best beoordeelde webhosting provider in 2019. Als je meerdere hostingpartijen met elkaar wilt vergelijken, kan je ook een kijkje nemen bij Antagonist of SiteGround.
3. Kies het juiste template
Een functioneel template dat goed past bij het doel van je website is key. Doe hierom goed onderzoek naar templates/themes en kies het template dat het beste past bij jouw wensen. Uiteraard is het mogelijk om tussentijds te switchen van template, maar dit kan erg tijdrovend zijn, omdat bij het overzetten van het ene naar het andere template kostbare elementen verloren kunnen gaan.
Waar moet je op letten bij het kiezen van een template?
- Navigatie opties; denk aan header opties, menu weergave, aantal menu mogelijkheden, hamburgermenu.
- Blog lay-out; meestal kan je de lay-out van een blog niet zomaar aanpassen binnen WordPress (tenzij je kan coderen natuurlijk), dus let goed op de mogelijkheden van het template.
- Mobiele lay-out; is het template mobile responsive? Met andere woorden… wordt hij goed weergegeven op je smartphone?
- Pagina lay-out; header, kolommen, gebruik van banners en sidebars.
- Algemene design opties; wat kan je wel en niet zelf aanpassen en customizen in het design? Deze opties kunnen enorm uiteenlopen per template. Vooral als je zelf handig bent met WordPress, zou ik kiezen voor een template dat je helemaal kan aanpassen naar je eigen wensen.
- Sitebuilder; komt het thema met een sitebuilder? Zelf bouw ik de website altijd aan de ‘achterkant’, dus niet in de WYSIWYG weergave. Dit maakt de sitebuilder voor mij enorm belangrijk. Sitebuilders zijn ook los te downloaden, maar dan betaal je er vaak wel tientallen euro’s voor.
- Budget; er zijn duizenden gratis templates beschikbaar, dus dat is ideaal als je weinig budget hebt. Echter, ik raad je aan om voor een betaald template te gaan, omdat deze templates gewoonweg veel meer mogelijkheden bieden. Vrijwel altijd krijg je hierbij ook support van de designer van het template, dus als je ergens tegenaan loopt, dan kan hij/zij je hierbij kosteloos verder helpen. Ik heb zelf nog nooit langer dan 24 uur op een reactie hoeven te wachten en dan is het tijdsverschil met andere langer nog meegerekend. Het merendeel van de templates kost tussen de 40 en 80 euro.
Neem eens een kijkje op Themeforest voor templates. Hier koop ik zelf ook de templates voor mijn eigen website en voor de websites voor mijn klanten. Als je een template koopt, dan krijg je hier ook voor een (on)bepaalde tijd back-up hulp bij van de designer van het template. Ik heb hier regelmatig gebruik van gemaakt en heb hier fijne ervaringen mee.
4. Mobile responsive design
Mobile responsive webdesign is momenteel is één van de belangrijkste elementen in webdesign. Omdat steeds meer mensen je website via mobiel bekijken, wil je hen een net zo fijne user experience geven als aan de mensen die je website via de desktop bekijken. Let hier dus goed op wanneer je zoekt naar een template, want elk template wordt op mobiel anders weergegeven.
5. Check je naam
Check voordat je je bedrijfsnaam vastlegt of deze nog beschikbaar is op andere belangrijke plekken:
- Domein: Is de domeinnaam nog vrij? Zijn er andere websites met een vergelijkbare domeinnaam die verwarring zouden kunnen brengen?
- KvK: Neem een kijkje in het handelsregister en check of je bedrijfsnaam nog vrij is. Check ook of er geen andere vergelijkbare namen zijn geregistreerd, want dit kan wederom voor verwarring zorgen.
- Social media: Als je sociale media kanalen wilt inzetten, check dan per kanaal of je naam nog vrij is. Idealiter gebruik je de naam van je bedrijf, maar dit mag natuurlijk ook iets anders zinnigs zijn.
6. Doe je branding huiswerk
Je website heeft branding nodig! Het vormgeven van je website is een stuk makkelijker en efficiënter als je start met duidelijke branding regels: Wat is je kleurpalet? Welke lettertypes ga je gebruiken? Welke stijl van afbeeldingen past bij jou?
Ondanks dat het enorm kan helpen om een huisstijl voor je business te (laten) creëren, kan ik het me goed voorstellen dat je merk als startende ondernemer nog groeiende is en dat je dit nog niet helemaal duidelijk voor ogen hebt. Om je design toch een handje te helpen, kan je jezelf de onderstaande vragen stellen:
- Wat zijn je basis lettertypen? Het happy nummer is meestal twee. Ik combineer zelf een speels lettertype met een serieus/standaard lettertype. Dit voer ik door in al mijn uitingen.
- Wat zijn je basis kleuren? Hoe ga je deze door je website heen gebruiken? Denk hierbij bijvoorbeeld aan links, buttons, titels, randen, etc. Ik adviseer mijn klanten altijd drie kleuren uit te kiezen, waarvan ten minste één basiskleur. Zelf gebruik ik hiervoor altijd het Adobe Colorwheel, waarbij je heerlijk met kleuren kan spelen.
- Welk gevoel wil je oproepen bij je bezoekers wanneer ze je website bezoeken? Hoe kan je kleuren, lettertypen, foto’s/afbeeldingen en lay-out combineren om dit gevoel uit te dragen?
- Wat voor type afbeeldingen wil je gebruiken om je boodschap uit te stralen? Denk hierbij aan uitsluitend zwart/wit, retro, fris en helder of ga je juist voor een wat romantische of mysterieuze look and feel?
Adobe Colorwheel
Wil je graag meer tips? Bekijk dan ook mijn andere blogs of volg mij via Instagram.