De eerste indruk is altijd het belangrijkste. In het geval van een online business geldt dit nog meer, want je kunt je immers niet face to face aan je bezoeker voorstellen. Zorg dus dat je website representatief is en weergeeft waarvoor jij staat als bedrijf.
Elke keer wanneer een nieuwe bezoeker je homepage bezoekt, moet deze een feilloze indruk achterlaten. Bezoekers kunnen een gedetailleerde analyse van je website maken en baseren hierop hun mening over jouw bedrijf en jouw merk. Op basis hiervan bepalen ze of jij het waard bent om zaken mee te doen.
Waarom is een catchy homepage belangrijk?
Als jij een bedrijf binnenstapt door een mooie voordeur en het ontvangst is warm en aangenaam, dan voel jij je uitgenodigd en welkom. Je bent sneller geneigd iets te kopen of zaken te doen met de eigenaar. Met een online business werkt dit op dezelfde manier. Je homepage is de voordeur naar de rest van je online business. Dus waarom je homepage niet zo indrukwekkend mogelijk maken? In dit artikel lees je 14 basiselementen die je op je homepage moet hebben om die juiste eerste indruk bij je potentiële klant achter te laten.
Het doel van je website
Laten we, voordat we naar de 14 basiselementen voor je homepage gaan, eerst even kijken naar het doel van je website. Het moge duidelijk zijn dat elke website een ander doel heeft afhankelijk van de doelgroep. Sommige websites zijn informatief terwijl andere websites zich richten op puur entertainment.
Als puntje bij paaltje komt dan is de gedachte achter elke website het converteren van bezoekers in klanten, het opbouwen van vertrouwen, klanten informeren over je bedrijf, lange termijn relaties aangaan met bestaande klanten en de branding van je bedrijf duidelijk naar voren laten komen.
Laten we eerst even kort kijken naar de verschillende doelen die je website kan hebben:
1) Gevonden worden
Je lay-out en content moeten geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Het helpt bezoekers je makkelijker online te vinden.
2) Vertrouwen opbouwen
Je website is je belangrijkste tool om een vertrouwensrelatie op te bouwen. Het is belangrijk dat je website werkt zoals de bezoeker verwacht dat deze werkt.
3) Instrueren
Je website moet je bezoekers laten beseffen wat hun problemen en uitdagingen zijn.
4) Informeren
Jij moet je bezoekers informeren over hoe jij hun problemen kunt oplossen. Dit moet één van je belangrijkste doelen zijn.
5) Leads genereren
Meestal bezoeken mensen je website meerdere keren voordat ze tot een koop overgaan. Probeer hun e-mailadres te krijgen en creëer waardevolle content die past bij de fase van de customer journey waarin ze zich bevinden. Als je waardevolle content blijft geven in de aanloop naar een verkoop, dan zijn klanten sneller geneigd tot zaken over te gaan.
6) Converteren / Verkopen
Dit is natuurlijk het uiteindelijke doel van je website; je dienst of product verkopen. Een verkoop kan via verschillende wegen plaatsvinden, zoals via inschrijving op je nieuwsbrief, een telefoontje naar jou of het bestellen van een dienst of product via je website. Houdt deze verschillende conversiemanieren in gedachten tijdens het ontwerpproces van je website, zodat je je bezoeker kan begeleiden in de manier die bij hem of haar past.
Om al deze doelen te behalen, moet je website er zo aantrekkelijk mogelijk uitzien.
Deze 14 basiselementen heeft je homepage nodig
Studies wijzen uit dat een bezoeker binnen 5 seconden een mening vormt over je bedrijf en website. Je hebt dus slechts 50 milliseconden om een goede eerste indruk te creëren en je bezoekers voldoende te triggeren om verder je website in te duiken. Maak slim gebruik van de volgende key elementen om een aantrekkelijk design voor je website te maken.
1. Duidelijke en simpele titel en subtitel
Je website moet binnen 3 seconden duidelijk maken wat je bedrijf biedt. Houdt je titel en subtitel hierom simpel, catchy en duidelijk. Houdt in gedachten dat je nooit een tweede kans krijgt voor een eerste indruk. Als je je titels wilt optimaliseren voor mobiel gebruik, maak dan gebruik van fonts die minimaal 22px zijn.
2. Geef bezoekers je woord
Laat op je homepage terugkomen dat je begrijpt tegen welke problemen je bezoekers aanlopen. Maak een belofte dat jij hun problemen kunt oplossen en laat zien dat de bezoeker jou kan vertrouwen.
3. Prominente call-to-actions
Laat het voor de bezoeker duidelijk zijn welke actie van hem of haar verwacht wordt. Maak hierbij onderscheid tussen je primaire en secundaire call-to-actions. Je primaire call-to-action kan bijvoorbeeld bovenaan in je website terugkomen zonder dat er gescrolld moet worden. Dit kan bijvoorbeeld een inschrijving op je nieuwsbrief zijn of een aanvraag voor je e-book. Je secundaire call-to-action kan bijvoorbeeld telefonisch contact zijn, welke je onderaan je pagina terug laat komen. Gebruik niet te veel call-to-actions, want anders kan je bezoeker verward raken en verpest je in feite hun customer journey.
4. Lichtgewicht afbeeldingen
Er bestaat geen twijfel over dat originele HD-afbeeldingen je bedrijf betrouwbaar laten overkomen en je engagement verhogen. Maar als het laden van deze afbeeldingen te lang duurt, dan haken je bezoekers af. Voorkom hierom dat je te zware afbeeldingen naar je website upload. Probeer een balans te vinden tussen mooie afbeeldingen van goede kwaliteit en een snelle laadtijd van je website. Zelf gebruik ik altijd de plug-in Smush om afbeeldingen te optimaliseren.
5. Maak het social proof
Jij biedt natuurlijk het beste product of de beste dienst binnen jouw branche aan, maar je potentiële klanten zullen je niet zo snel geloven als ze dit alleen van jou horen. Zorg hierom voor referenties, case studies en/of testimonials om indruk te maken op je bezoekers. Zet referenties of bijvoorbeeld onderscheidingen prominent op je homepage en maak ze makkelijk vindbaar. Deze ‘social proofs’ maken je bedrijf, product en/of dienst geloofwaardiger. Dus heb je goede en positieve reviews, twijfel dan niet om deze zichtbaar te plaatsen.
6. Intuïtieve navigatie vanaf je homepage
Een goede navigatie vanaf je homepage is erg belangrijk voor de user experience. Ook voorkomt het een hoge bouncerate. Als je homepage goed gestructureerd is en je navigatie is soepel, dan verhoogd dit de betrokkenheid van je bezoekers op je website. Als je dit combineert met een opvallend navigatiemenu bovenaan je website met een hiërarchische structuur, dan kunnen bezoekers op een intuïtieve manier makkelijk vinden wat ze zoeken.
7. Visual branding
Visual branding geeft je merk een exclusieve identiteit in een vaak al overvolle markt. Visual branding is hierom een vitaal onderdeel van jouw merkverhaal en een belangrijke factor in het winnen van het vertrouwen van je bezoeker. Je visuele branding representeert je bedrijf, dus het is absoluut de moeite waard om hier tijd en energie in te steken, zodat je representatie on point is. Laat je visuele branding ook in lijn zijn met je verbale en geschreven communicatie.
8. Voeg video toe
Video is één van de beste manieren om mensen te laten weten wie je bent en welke producten en diensten je aanbiedt. In video kan je ook goed zelf je verhaal toelichten en dit maakt het een goede manier om engaging content te creëren. Andere ideeën voor video zijn bijvoorbeeld een testimonial van een klant, product demo of een tour door je winkel, webshop of website.
9. Benadruk je core business
Laat je core business, diensten of producten duidelijk naar voren komen op je homepage. Geef alvast wat details om zodoende ook direct je SEO te boosten.
10. Resource menu
Voor bezoekers die nog niet overtuigd zijn om een product of dienst bij je af te nemen en graag nog meer informatie willen, kan je een resource center of online bibliotheek toevoegen. Op mijn eigen website bestaat deze uit artikelen over met name webdesign en SEO. Dit heeft meerdere voordelen. Ten eerste geeft dit jou meer autoriteit, omdat je zo je bezoekers kan laten zien dat je weet waarover je praat. Ten tweede is dit enorm goed voor je SEO. Hiernaast biedt het ook waardevolle informatie voor je bezoekers, want ze bezoeken jouw website immers omdat ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp van jouw website. Voeg het resource menu toe in de footer van je website met hierin links naar bijvoorbeeld artikelen of externe pagina’s en social media kanalen.
11. Betrouwbaarheidselementen
Je kan je betrouwbaarheid verhogen door content en afbeeldingen toe te voegen welke het vertrouwen in jou doen verhogen. Het belangrijkste doel van deze elementen is de conversie te verhogen en de loyaliteit naar jezelf je vergroten. Gebruikelijke elementen van betrouwbaarheid zijn klantenmeningen, integratie met social media door het gebruik van widgets, positieve testresultaten, testimonials en feiten en cijfers.
12. Succes indicatoren
Heeft je bedrijf (onlangs) een certificaat, reward of prijs gekregen? Laat deze dan niet alleen stof vangen in je kast, maar laat je bezoekers weten dat je deze hebt ontvangen. Succes indicatoren als deze verhogen absoluut je betrouwbaarheid, laten zien dat je kwaliteit levert en ondersteunen de beloftes die je op je website maakt.
13. Waardevolle content & opt-in
Waardevolle content speelt een belangrijke rol in het opbouwen van engagement met je doelgroep. Biedt bezoekers de mogelijkheid om waardevolle en kwalitatief goede content te downloaden in ruil voor hun e-mailadres. Dit is een essentieel onderdeel van conversie op je website. Als ze deze content downloaden, dan betekent dat dat ze geïnteresseerd zijn in wat je doet. Grijp deze kans aan om ze nog meer waardevolle content aan te bieden in je salesfunnel, terwijl je langzaam toewerkt naar een sale.
14. Veranderende content
Plaats veranderende content op je homepage om je bezoeker te laten zien dat je actief met je website bezig bent. Denk hierbij aan nieuws- of blogberichten of je social media feeds. Dit is één van de beste manieren om mensen te laten zien dat je bedrijf actief en up and running is en zo houd je je homepage tevens vers met nieuwe content.
In een notendop
Voeg elementen toe die je bezoeker uitnodigen tot verder lezen, die conversie kunnen uitlokken en probeer je bezoekers iets te leren. Voorkom dat je homepage eruit ziet als een typische landingspagina, maar probeer het in te richten voor verschillende doelgroepen van verschillende achtergronden. Je homepage moet een actieve rol spelen in je marketingstrategie en moet salesmogelijkheden voor jou creëren door je boodschap prominent over te laten komen bij potentiële klanten.
Als de homepage van je website steken laat vallen, neem dan bovenstaande lijst eens door en kijk waar je de prestaties van je website kan verbeteren. Houdt tijdens het vormgeven een goede balans aan tussen het gebruik van de juiste lettertypen, ruimtes, foto’s, responsive design, mooie buttons en andere belangrijke webdesign elementen. Als je bovenstaande elementen aan je homepage toevoegt, dan ben je al goed op weg om je concurrenten een (paar) strepen voor te zijn.
Wil je graag meer tips? Bekijk dan ook mijn andere blogs of volg mij via Instagram.